W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach - Otwiera się w nowym oknie

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach

Gminna Ewidencja Zabytków

Czym jest gminna ewidencja zabytków?

Gminną ewidencję zabytków nieruchomych prowadzi wójt / burmistrz / prezydent w formie kart adresowych. 

Obejmuje ona:

zabytki wpisane do rejestru zabytków

ujęte w wojewódzkiej ewidencji zabytków

dodatkowo wyznaczone przez wójta / burmistrza / prezydenta miasta (w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków)

Jeśli chcesz uzyskać informacje o tym, czy Twój obiekt został włączony do gminnej ewidencji zabytków skontaktuj się z urzędem gminy lub miasta. 

Gminna ewidencja zabytków ma charakter zbioru otwartego.

Włączenie zabytku nieruchomego do ewidencji nie wymaga zgody właściciela.

Do czasu założenia gminnej ewidencji zabytków podstawą ochrony są wykazy Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wskazujące zabytki do ujęcia w tej ewidencji.

Jakie są procedury uzyskiwania pozwoleń na prace?

Jeżeli planujesz roboty budowlane lub rozbiórkę budynku występujesz o pozwolenie na budowę / rozbiórkę lub zgłaszasz zamiar realizacji prac we właściwym wydziale architektury Starostwa Powiatowego lub Urzędu Miasta.

W przypadku pozwolenia na budowę lub rozbiórkę Twój wniosek zostanie przesłany do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do uzgodnienia. Konserwator wyrazi opinię w formie postanowienia w ciągu 30 dni. Niezajęcie stanowiska w tym terminie uznaje się jako brak zastrzeżeń do przedstawionych we wniosku rozwiązań projektowych. 

Pamiętaj! W przypadku gminnej ewidencji zabytków nie jest wymagany odrębny wniosek o pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wszystkie formalności załatwiasz w Urzędzie Miasta lub Starostwie Powiatowym. 

W przypadku prac objętych jedynie obowiązkiem zgłoszenia do organu administracji architektoniczno-budowlanej, może zostać narzucony obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę jeżeli prace te pogorszą stan zachowania zabytku.

Czym skutkuje włączenie zabytku do gminnej ewidencji zabytków?

Ochronę zabytków (obiektów i obszarów) ujętych w gminnej ewidencji zabytków uwzględnia się w:

miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy - Wojewódzki Konserwator Zabytków może wyznaczyć nakazy i zakazy dotyczące obszarów bądź budynków

studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin i innych dokumentach planistycznych - Wojewódzki Konserwator Zabytków może wyznaczyć nakazy i zakazy dotyczące obszarów bądź budynków

decyzji o warunkach zabudowy - Gmina przed wydaniem decyzji przesyła ją do uzgodnienia Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków

decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego - Gmina przed wydaniem decyzji przesyła ją do uzgodnienia Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków

decyzji o realizacji inwestycji drogowej, lokalizacji linii kolejowej lub realizacji inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego - wojewoda lub starosta przed wydaniem decyzji przesyła ją do uzgodnienia Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków

prawie budowlanym – pozwolenia na budowę lub rozbiórkę uzgadniane są z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków

Dotacje

Dotacje na prace przy obiektach włączonych do gminnej ewidencji zabytków mogą udzielać organy administracji samorządowej (wójt / burmistrz / prezydent / starosta / marszałek) na podstawie stosownej uchwały.

Wojewódzki Konserwator Zabytków nie może udzielać dotacji na prace przy tych obiektach.

Kiedy i jak można wyłączyć zabytek z gminnej ewidencji zabytków?

Można wyłączyć zabytek z gminnej ewidencji zabytków jeżeli utracił wartości, na podstawie których został włączony do ewidencji, np. został rozebrany lub znacząco przebudowany albo jego wartość nie zostanie potwierdzona w nowych ustaleniach.

O wyłączeniu z gminnej ewidencji zabytków decyduje wójt / burmistrz / prezydent z urzędu lub na wniosek właściciela zabytku – w porozumieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Odpowiedzialny za treść: Anna Ostrowska
Wytworzył: Michał Bulsa
Opublikował w BIP: Rafał Wiloch
Data opublikowania: 06.11.2024 13:04
Ostatnio zaktualizował: Rafał Wiloch
Data ostatniej aktualizacji: 22.11.2024 13:17
Liczba wyświetleń: 19